Stresshantering i grupp

Förebyggande och kreativ stresshantering i grupp

I en grupp med fokus på stress har deltagarna ett gemensamt problemområde. Det blir en blandning mellan faktiska kunskaper och utrymme för personlig reflektion. Att känna igen sig i de andras problematik kan kännas lättande och även avlastande. Den här gruppen är inte en terapigrupp, fokus är inte på psykiska problem. Deltagarna i gruppen söker för de vill ha hjälp att handskas med frågor som handlar specifikt om stress. I gruppen får du lyssna och observera de andra deltagarna, du får och ger feedback. Upplägget och inlärning i gruppen utgår från din nuvarande situation och vilka strategier du haft för att hantera den.

Innehåll:

  • Utbildning om stress och återhämtning: Fakta om stress och återhämtning kommer att presenteras på ett enkelt sätt för att skapa en gemensam grund att utgå ifrån.
  • Möjlighet till reflektion: Under kursen ges flera möjligheter till reflektion, enskilt, i mindre grupper och i hela gruppen. Mellan kurstillfällen får du i uppgift att ”träna” på något som kan lindra din stress i din vardag.
  • Erfarenhetsutbyte med de andra i liknande situationer: Du får möjlighet att dela det du känner dig bekväm med kring din egen stress. Det är alltid okej att ”passa”. Möjligheten att lyssna på de andras tankar och känslor kan leda till igenkänning och nya erfarenheter.
  • Kreativa metoder för att bryta mönster: Ibland behöver vi träna på vilka möjligheter som finns i praktiken för att bryta ett mönster eller en vana. En del är ovana att säga nej och säga stopp, det här tränar vi på tillsammans genom praktiska övningar.
  • Avslappning: Med hjälp av olika övningar tränar vi på att slappna av. Du får med dig verktyg för att träna på avslappning hemma.

 


Praktisk information “Stresshantering i grupp” hösten 2018

Gruppstorlek: Max 6 deltagare.

Kurslängd: Tre tillfällen, 9 november, 23 november och 7 december kl 13-16.

Kostnad: 1. 400 kr inkl moms. Material + fika ingår.

Anmälan senast: 6 november till info@ageramedmera.se

Vill du läsa mer om återhämtning har Stressforskningsinstitutet en kort skrift som heter ”Trötthet och återhämtning”. Läs den här.

>> Lämna en intresseanmälan till “Stresshantering i grupp”

 


Om stressproblematik

Alla människor är olika och reagerar också olika på stress. Ibland behöver vi stressa för att göra något extra. Kanske hinna med bussen, att snabbt laga mat på 5 minuter till hela familjen eller en viktig deadline på jobbet. Den kortsiktiga stressen, den som ganska snabbt går över är inte skadlig utan hjälper oss med extra påslag av energi när det behövs. Det är när stressen blir ett konstant läge den kan leda till utmattning. När det inte lägre finns tid eller kraft för återhämtning töms sakta energin i kroppen och kroppen börjar sända varningssignaler. Signalerna är inte alltid lätta att tolka eller förstå. Vårdguiden på webben har en lista med exempel:

  • Du är trött på morgonen, även när du sovit länge och ostört flera nätter i rad
  • Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om
  • Du har svårt att koppla av och varva ner
  • Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig
  • Du har svårare att koncentrera dig
  • Du får dåligt minne,
  • Du känner av ångest
  • Du har lätt att fastna i negativa tankar
  • Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker
  • Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning
  • Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen
  • Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter
  • Du har tappat lusten för sex
  • Du får infektioner lättare och oftare
  • Du känner det svårare att andas ordentligt
  • Du upplever att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare
  • Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist
  • Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.

Källa Vårdguiden

I samtal om stress undersöker vi vad det är som gör dig stressad och arbetar med olika verktyg för att nå ökat välbefinnande. När stressen blir det normala så försvinner tiden och lusten för återhämtning. När du återhämtar dig så repareras din kropp och läker sig själv. Det här kan t.ex ske när du sover. Återhämtning ska vara fritt från krav och prestationer. Det kan t.ex vara mindfullness, yoga eller en promenad i skogen. Stressforskningsinstitutet har en skrift om trötthet och återhämtning. Den kan du läsa här.