Stresshantering

Om stress

Alla människor är olika och reagerar också olika på stress. Ibland behöver vi stressa för att göra något extra. Kanske hinna med bussen, att snabbt laga mat på 5 minuter till hela familjen eller en viktig deadline på jobbet. Den kortsiktiga stressen, den som ganska snabbt går över är inte skadlig utan hjälper oss med extra påslag av energi när det behövs. Det är när stressen blir ett konstant läge den kan leda till utmattning. När det inte lägre finns tid eller kraft för återhämtning töms sakta energin i kroppen och kroppen börjar sända varningssignaler. Signalerna är inte alltid lätta att tolka eller förstå.

Samtal om stress

Samtal om stress kan ske individuellt eller i grupp hos mig. Där undersöker vi vad det är som gör dig stressad och arbetar med olika verktyg för att nå ökat välbefinnande. När stressen blir det normala så försvinner tiden och lusten för återhämtning. När du återhämtar dig så repareras din kropp och läker sig själv. Det här kan t.ex ske när du sover. Återhämtning ska vara fritt från krav och prestationer. Det kan t.ex vara mindfullness, yoga eller en promenad i skogen.

>>Läs mer om enskilda samtal om stress

>>Läs mer om stresshantering i grupp

Upptäck varningssignalerna

Du kan testa om du har en ohälsosam hälsonivå. På Suntarbetsliv.se finns ett självskattningstest framtaget av forskare som främst används inom sjukvården. Genom att ta ställning till olika påståenden inom nio områden får du en uppskattning av din stressnivå och balans i livet.

>> Till testet

Vårdguiden på webben har en lista med exempel på varningssignaler för ohälsosam hälsonivå kopplat till stress:

  • Du är trött på morgonen, även när du sovit länge och ostört flera nätter i rad
  • Du har svårt att somna på kvällen och kanske vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om
  • Du har svårt att koppla av och varva ner
  • Du känner dig likgiltig för vad som händer omkring dig, nedstämd och orolig
  • Du har svårare att koncentrera dig
  • Du får dåligt minne,
  • Du känner av ångest
  • Du har lätt att fastna i negativa tankar
  • Du blir lätt irriterad och otålig över småsaker
  • Du får ont i magen, spänningshuvudvärk eller hjärtklappning
  • Du känner dig stel, spänd och får ont i kroppen
  • Du känner dig uppgiven och trött, och undviker därför sociala kontakter
  • Du har tappat lusten för sex
  • Du får infektioner lättare och oftare
  • Du känner det svårare att andas ordentligt
  • Du upplever att tiden inte räcker till och höjer därför tempot ytterligare
  • Du väljer bort vila, fritidsaktiviteter, nöjen och kontakt med släkt och vänner på grund av tidsbrist
  • Du behöver alkohol, nikotin, koffein eller sömnmedel för att orka med vardagen, eller tar till fett, socker, alkohol eller nikotin som en tröst.

Källa Vårdguiden

. Stressforskningsinstitutet har en skrift om trötthet och återhämtning. Den kan du läsa här.